Hromadná doprava na Ústecku v ohrožení

8. srpna 2007 v 13:53 | Karel Nepraš |  Strana zelených
"V Ústeckém kraji bude zrušen nebo výrazně omezen provoz na ztrátových železničních tratích." zaznělo nedávno z úst hejtmana. Nyní uvažuje rada města Ústí nad Labem, co do budoucna s dopravním podnikem, který stojí velkou část rozpočtových prostředků a zjišťuje jeho hodnotu pro další jednání zahrnující i možný vstup "strategického partnera". Ačkoli území, na kterých se obě kauzy odehrávají jsou charakterem rozdílná, přeci jen je spojuje jedna zásadní věc. V obou případech si totiž vládnoucí politici jakoby neuvědomují, že zajištění kvalitní (!) veřejné dopravy je povinností vůči občanům a plněním veřejné služby. Hromadná doprava musí být nějakým způsobem dotována, přináší totiž výrazné pozitivní přínosy.
Pokud chce vedení kraje racionálně vynakládat prostředky za provozování veřejné dopravy, což samo o sobě je samozřejmě naprosto v pořádku, mělo by v prvé řadě maximální úsilí věnovat vytvoření integrovaného dopravního systému. Cesta mezi obcemi různých koutů kraje na jednu jízdenku v dobře navazujících a komfortních dopravních prostředcích totiž bude rozhodně pro cestující přitažlivější, než chaotický jízdní řád bez návazností mezi vlaky a autobusy a nulovým víkendovým provozem. Že to lze, dokládají dobré příklady z Jihomoravského nebo třeba Moravskoslezského kraje. Úvaha o tom, které spoje jsou jak vytížené, přichází na řadu až poté. Stejně je však třeba zohlednit, že rušení železničního provozu velmi často de facto znamená postupnou likvidaci celé trati, což je závažný zásah do dopravní sítě a její stability.
Podobně i město Ústí nad Labem, nemá-li za pár let skončit utopené ve směsi hluku a emisí z individuální automobilové dopravy, musí přesměrovat své rozpočtové priority například od dalšího zpřístupňování města individuální dopravě právě k zajištění dobrého spojení okrajových částí s centrem veřejnou dopravou. Pokud si usmyslí každý Ústečan, že se bude chtít do malého středuměsta dostat vlastním automobilem, nikdy to nebude dost dobře možné. Kvalitně provozovaná hromadná doprava tyto problémy řeší a zohledňuje přitom i nároky na úroveň prostředí v městském centru.
NAVRCHOLU.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vláčkomil Vláčkomil | Web | 26. listopadu 2008 v 12:24 | Reagovat

Výborná ůvaha.Ale problém je ale nejen v politicích ale i v lidech kteří jsou ukrutně pohodlní a veřejnou dopravou z principu pohrdají i kdyby jezdila každých 5 minut a byla obsluhována moderními vozidly.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama